V.27

| Postat i: V.27

Vecka 27

Kroppen: Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer.
Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900 gram och ett kilo. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.




Jag brukar inte skriva någonting speciellt om just hur graviditetskalendern stämmer in på mig, men den här veckan är det på pricken, Förutom att det inte rinner vätska ut brösten på mig, men om dom är ömma JA!?
Om jag blir andfådd ? Så fort jag rör på mig :P
Om jag sover oroligt ? Jag sover fruktansvärt dåligt skulle jag vilja påstå. För det första vaknar jag flera gånger varje natt av att benen har domnat bort på mig, så jag måste vrida mig och hitta en ny bekväm ställning ( vilket kan ta ett tag.) Och drömmar... Jag har vaknat tre gånger den här veckan av att jag har drömt så otäcka drömmar att jag inte har klarat av att berätta dom för johnny utan att bejöa gråta. Och sen ska man försöka övertala sig själv om att det inte är på riktigt !? usch !
Att barnen blir starlkare...Jo tack, det har jag märkt. dom är på mina revben hela tiden och om det gör ont? JAAAA... typ varannan spark är på revbenen och då sparkar dom Heeela dagarna... dom borde ju få ont i fötterna dom stackrarna :P Hoppas bara att dom låter bli revbenen när dom har blivit ännu starkare :/







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: