Tråkroliga nyheter

| Postat i: Familjeliv

Anton och Elice somnar nästan alltid samtidigt och nästan alltid vid halv åtta tiden. Har vi folk hemma när dom ska lägga sig brukar dom kunna somna senare, men då beror det på nyfikenhet skulle jag tro ;)
Inte ens när dom var som sjukast i magsjuka , vid vaccinen eller när tänderna var på väg var det något tjafs när dom skulle sova.
Men dom här senaste tre kvällarna vid läggning har inte varit nå roliga för varken oss som föräldrar eller för barnen. Anton har somnat precis som han brukar men ca 40 minuter efter läggning har Elice lyckats väcka honom, hon kommer inte till ro. Ikväll somnade hon inte förrän 21,30 vilket är väldigt olikt henne och så har det varit nu dom senaste kvällarna. Här kommer nyheten. Hon har fått vattkoppor!!! Både bra och dåligt anser jag. Barn i äldre åldrar brukar oftast må mycket sämre än små barn, och de brukar hålla i sig längre så jag tycker egentligen att det är super bra att hon fått det redan nu, för det första för att hon mår bättre av det nu än om några år, för det andra då har hon det gjort, för det tredje så har hon inte riktigt kommit underfund med hur man kliar på kroppen och det betyder då mindre ärr om ens några alls :) menar inte att alla får ärr av vattkoppor men det är ju större risk att få det om man kliar sönder sig.

Det började i torsdags.
När jag kom hem från jobbet sov barnen som små änglar, och Johnny berättade att han hade sett att Elice hade fått massa röda prickar på fötterna. Har misstänkte att hon blivit för varm så han hade bytt sängkläder och låtit henne sova i bara blöja :)

Dagen efter (fredagen) jobbade han, så då var jag hemma med barnen, vaknade runt 07.00 (dom brukar vakna 09.00) bytte blöjor och satte på kläder, då ser jag hennes prickar på fötterna och även att hon hade på rumpan och händerna. Äter frukost och ser att det kommer fler på armarna, alltså inom en tid på 40min.. Väntar ca 30 minuter till och ser att det kommer i ansiktet också. Tyckte det var otäckt eftersom att jag inte sett nått liknade förut och att dom ploppade upp på olika ställen så snabbt, och så många ! Så jag ringde 1177 och rådfrågade och dom tyckte det lät som en allergisk reaktion, fick en akut tid till hc och efter 30 minuter var det dags att byta blöjor och klä på barnen, och då ser jag en hel armé av prickar på båda hennes ben, på yttersidorna. Hur många som helst, blev självklart ännu mera orolig.

Så skyndar mig dit, anmäler oss och får sitta en liten stund i väntrummet tills en läkare tar in oss. Jag berättade att jag misstänkte vattkoppor utifrån vad jag läst och sett på nätet,
men det var typ 10 år sedan jag såg det i verkligheten sist :/

Hon kunde inte riktigt säga vad det var för prickar, men som tur var har vi hc och BVC i samma byggnad så läkaren sprang och hämtade en sköterska som skulle kolla på Elice, och in kommer "våran" bvcsköterska Erika in :D
Läkaren berättar mina misstankar om vattkoppor. Erika kollade ca 10sekunder på Elices ben, sen upp på mig och nickar, "troligtvis vattkoppor" säger hon. "Om Anton får prickar inom några dagar och prickarna blir blåsor eller såriga så kan ni vara helt säkra"
och i lördags fick Anton sina första :)
Elice har över 50, säkert över 100 stycken och Anton har ca 10stycken inte fler.
Tänk att det kan vara så olika! :)

Någon annan med barn som har fått vattkoppor som vill berätta lite hur det var för den/dom ? :) gärna om någon vet någon mer skillnader på små barn och äldre barn som får det :)

Kram
(Blev inga bilder från jul, dom får komma i morgon, bloggar från mobilen nu och bilderna ligger på sustemkameran)


Vad skönt att dom fick sina vattkoppor nu i alla fall :) Har en kompis som fick sina när vi var 12, inte lika kul då ;P Hon smittade även sin syster som var 3 år yngre, men hon fick inte alls lika många. Så det är nog helt individuellt! :)

Svar: Ja, jag är väldigt glad över att dom har fått det nu, så har man det överstökat ;)Vilken super fin blogg du har :D
detblevtva.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: